سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جامعه‏ کوهنوردان ایرانی

صفحه خانگی پارسی یار درباره

وضعیّت فدراسیون هم بالاخره مشخّص شد...

ما ایرانیها عادات عجیب و غریبی داریم. تا وقتی کِیفمان کوک است و بر خر مراد سواریم، آب از آب تکان نمی‏خورد و همه چیز خوب است. امّا کافی است که گردونه کمی بر خلاف میل ما بچرخد؛ آن‏وقت هر چه در چنته داریم برای اثبات بدی روزگار و نابودی حق و پیروزی باطل از آستین بزرگوارمان بیرون می‏ریزیم. روز عجیبی بود این هفت آذر. باز هم داشت تبدیل می‏شد به یکی از اون روزهای تاریخی که کار کارِ انگلیسی‏هاست. بازهم بعضی‏ها طبق عادت تاریخی‏شون افاضه فیض بیش از حدّ ظرفیّت محدودشان نمودند، متأسفانه. کاش به همین راحتی از قبال بعضی از صحبتهای ناروا نمی‏گذشتیم و می‏گذاشتیم کار بیخ پیدا کند و بالا بگیرد. کاش وکلای سازمان تربیت بدنی پیگیر بعضی‏از نارواها می‏شدند و یک بار هم شده با هم مشتی بر دهان بعضی‏ها می‏زدیم. افسوس که خیلی خویشتن‏داری خرج شد.
بگذریم، از طرفی التهاب برگزاری درست انتخابات و از طرفی التهاب اینکه کار ختم به خیر می‏شه یا نه، خیلی‏ها رو و البتّه ما را پاک درگیر خودش کرده بود. تقریباً همه‏ی اعضای مجمع فدراسیون کوهنوردی حضور داشتند. رؤسای کمیته‏ها هم چون هیچوقت و در هیچ‏جایی رسماً کاره‏ای نیستند، ازجمله این بنده‏ی حقیر، باز هم مثل طفلانی معصوم در گوشه‏ای از سالن کز کرده بودند و فقط شاهد ماجرا. نمی‏دونم که این چه رسمیه که تمام کارها برعهده‏ی این بنده‏های خداست و آخر هم جایگاه درست سازمانی ندارند. بگذریم که شب دراز است و قلندر بیدار.
به هر صورت انتخابات با همه‏ی حرف و حدیث‏اش و با همه‏ی بالا و پایین‏اش الحمدالله پایان گرفت و بالاخره فدراسیون سروسامان گرفت. مهندس محمود شعاعی عهده‏دار سمت ریاست فدراسیون کوهنوردی لااقل برای چهار سال آینده شد. به‏نظر انتخاب درستی صورت گرفته است. با توجّه به پیشینه‏ی حرفه‏ای و ورزشی ایشان، و رأی قاطع 93 درصدی مجمع به ایشان، امید می‏رود شاهد تحوّلات مثبتی در عرصه‏ی کوهنوردی باشیم. امید داریم محمود شعاعی بتواند جایگاه واقعی کوهنوردی ایران را به درستی بنمایاند.
کوهنوردی ایران به واقع نتوانسته است متناسب با سال‏های عمر خویش به پختگی و بزرگی دست پیدا کند. شاید یکی از موفّقیّت‏های رئیس وقت فدراسیون پایبندی به اصل 44 و خصوصی‏سازی و توجّه به چرخه‏های بزرگ مالی در عرصه‏ی کوهنوردی کشور باشد. نگرش عمیق به مقوله‏ی حرفه‏ای شدن این ورزش، لااقل اگر نه در تمام عرصه‏ها بلکه از زوایای قابل اجرا، می‏تواند بسیار راه‏گشا باشد. مقوله‏ای که بارقه‏های آن از زمان آقاجانی زده شد. شاید در آینده‏ای نه چندان دور وقتی شغلمان را می‏پرسند با افتخار بگوییم: کوهنورد

محمود شعاعی رئیس فدراسیون کوهنوردی
تصویر برگرفته از وب‏گاه فدراسیون کوهنوردی

 


دنیا با همه‏ی بدی‏هایش هم‏چنان زیباست...

دنیای عجیب و غریبی است. همه می‏آیند و یکی‏یکی می‏روند. مقبل هنرپژوه (فاتح قلّه‏ی 8511 متری لوتسه) بالاخره در ارتفاع 2 متری زیر زمین آرام گرفت و روح بزرگش به دیدار هم‏طناب خویش در گاشربروم 1 شتافت. کار دنیاست! خوب یا بد کار دنیاست! به گفته‏ی رندی، کم‏کم تیم ملّی کوهنوردی در آن‏سوی مرزهای زندگی در حال کامل شدن است!
هنرپژوه عزیز با اوراز و خادم محشور شد. یادشان به‏خیر. خداوند بقیه‏ی اعضاء را از بلایا دور کند. ان‏شاءالله.

راست: مقبل هنرپژوه. چپ: محمّد اوراز. نشسته: داوود خادم
مأخذ: وب‏نوشتِ کوهنوشت


کمی آن سوی‏تر جنب وجوش زندگی جاری است. بازهم عدد 7 جادویی سرنوشت کوهنوردی را تا هفته‏ای دیگر مشخّص می‏کند. بالاخره هفت نفر از اعضای مجمع عمومی فدراسیون که قرار است بعداز هفته‏ها در هفتِ آذرِ امسال تشکیل شود، انتخاب شدند. بعداز بالا و پایین‏های بسیار بالاخره داوران و مربّیان و باشگاه‏ها و گروه‏ها و قهرمان، صاحب نماینده‏ای انتخابی در مجمع شدند. هر نقیصه‏ای باشد، ان‏شاءالله خیر است.

از راست به چپ: شمیا شادمان، پیمان یاوری، مهدی رمضان شیرازی، محسن مختاریان، مهدی اعتمادفر، کیومرث بابازاده، جلال چشمه قصّابانی
مأخذ: وب‏گاهِ فدراسیون کوهنوردی